Jeg regner

 

Tim Pallis

 

 

Keiji Nishitani (1900-1990) var e elev af grundl¾ggeren af Kyoto Skolen Kitaro Nishida (18701945). Han var professor i religionsfilosofi ved Kyoto University og den mest betydningsfulde t¾nker i Kyoto Skolen. Han var ogsŒ praktiserende zen buddhist.

 

I 1979 gik jeg til Nishitanis onsdags forel¾sninger over Hekigan Roku eller BlŒklippe-optegnelserne i Eastern Buddhist Society pŒ Otani University i Kyoto. Hekigan-Roku er en koan-samling, som er kommenteret af den kinesiske zen mester Yuan-Wu (1063-1135).

 

En dag kom professor Nishitani ind pŒ et eksistentielt sp¿rgsmŒl om gensidig betinget eksistens. Jeg bem¾rkede, at jeg godt kunne forstŒ, at det askeb¾ger, som stŒr her pŒ bordet er betinget af eksistensen af hele universet. Men jeg kan ikke forstŒ, at askeb¾gerets eksistens ogsŒ betinger eksistensen af hele dette univers.

 

For at g¿re sp¿rgsmŒlet mere menneskeligt og personligt relevant i stedet et filosofisk eksistensproblem kunne man f.eks. sige, at jeg godt kan forstŒ, at min egen eksistens er betinget af hele universets eksistens. Det lyder jo ret meningsfuldt. Men jeg kan ikke forstŒ, at min egen eksistens ogsŒ betinger eksistensen af hele dette univers. Det lyder ikke meningsfuldt.

 

Lad os nu pr¿ve pŒ at formulere sp¿rgsmŒlet pŒ en lidt anden mŒde ved at undgŒ at bruge den personlige genitivform "min egen eksistens" og ombytte den med udtrykket "min bevidsthed". Det er dog med "min bevidsthed" og "mine sanseindtryk", at jeg netop opfatter universets eksistens.

 

Man kan da sige, at jeg godt kan forstŒ, at min bevidsthed er betinget af dette univers eksistens. Det lyder stadig meningsfuldt. Men jeg kan ikke forstŒ, at min bevidsthed og mine sanseindtryk ogsŒ betinger eksistensen af universet. Se nu bliver det pludseligt forkert at sige, at dette udsagn er meningsl¿st. For det lyder jo ganske rimeligt, at min bevidsthed og sanseindtryk betinger den opfattede eksistens af universet.

 

Det skal dog siges, at vi her jo har til tusket os den rettelse ikke at tale om universets eksistens som sŒdan, men om det opfattede univers eksistens. Men det er konsekvensen af at skifte den filosofiske tale om det objektive univers eksistens ud med den subjektive opfattelse af universets eksistens.

Det er selvf¿lgelig i stil med den solipsistiske empiri esse est percipi, at v¾ren er at blive opfattet.

 

Lad os nu fors¿ge, at g¿re situationen endnu tydeligere ved at undgŒ at bruge noget personligt pronomen eller en genitiv overhovedet. Vi fŒr da f¿lgende to udsagn. Det f¿rste er det ubetvivlelige meningsfulde udsagn, at det er forstŒeligt, at bevidstheden er betinget af dette univers eksistens.

 

Det andet udsagn lyder nu, at det ikke er forstŒeligt, at bevidstheden ogsŒ betinger eksistensen af universet. Dette udsagn lyder nu som det rene vr¿vl, fordi det er meget forstŒeligt, at bevidsthed betinger eksistensen af dette opfattede univers. V¾ren er at blive opfattet.

 

Den filosofiske dualisme, som adskiller subjekt og objekt har ikke nogen l¿sning pŒ omverdensproblemet. Men den levende ikke-dualistiske opfattelse kan l¿se omverdensproblemet ved at erkende, at omverden slet og ret ikke eksisterer. Der er ingen adskillelse mellem subjekt og objekt - de er nemlig Žt og dog to i det gemytlige praktiske liv. Den ikke-dualistiske sansning af virkeligheden foregŒr hvert ¿jeblik i et menneskes liv, uden at man er bevidst om det. Var man det, ville denne "bevidsthed om" adskille subjekt og objekt.

 

Den levende ikke-dualistiske sansning af virkeligheden er et evigt nuv¾r, hvor der ikke er nogen adskillelse mellem den opfattende og det opfattede. Det er derfor meningsfuldt at sige, at bevidsthed er betinget af det opfattede univers og omvendt at sige, at det opfattede univers er betinget af bevidsthed. Der er her i ikke-dualistisk forstand ingen adskillelse mellem bevidshed og det opfattede univers. Men det er vigtigt at fremh¾ve, at denne enheds-erkendelse er en ikke-tidslig situationstotalitet.

 

Lad os nu pr¿ve, at fŒ denne spirituelle ikke-dualistiske metafysik ned pŒ et mere mennskeligt og personligt plan. Jeg ligger i min seng en sen nat og er stadig lysvŒgen. Jeg lytter til, at det regner. PŒ et tidspunkt indser jeg, at der ikke er nogen adskillelse mellem bevidsthed og lyden af regn. Der er derfor heller ikke l¾ngere et skel mellem min egen eksistens og regnen, der falder. Det kan bedst formuleres med udsagnet: "Jeg regner". Her er omverdensproblemet l¿s. Min identitet er nu regnen, som h¿res. Jeg har ikke l¾ngere brug for en ydre virkelighed. Det er et nuv¾r, hvor v¾ren er lyden af regn.