Jeg regner
Tim Pallis
Keiji Nishitani (1900-1990) var e elev af grundl¾ggeren af Kyoto Skolen Kitaro Nishida (18701945). Han
var professor i religionsfilosofi ved Kyoto University og den mest
betydningsfulde t¾nker i Kyoto Skolen.
Han var ogsŒ praktiserende zen buddhist.
I 1979 gik jeg til Nishitanis onsdags forel¾sninger over Hekigan Roku eller BlŒklippe-optegnelserne i Eastern
Buddhist Society pŒ Otani University i Kyoto. Hekigan-Roku er en koan-samling, som er kommenteret af den
kinesiske zen mester Yuan-Wu (1063-1135).
En dag kom professor Nishitani ind pŒ et eksistentielt
sp¿rgsmŒl om gensidig betinget eksistens. Jeg bem¾rkede, at jeg godt kunne
forstŒ, at det askeb¾ger, som stŒr her pŒ bordet er betinget af eksistensen af
hele universet. Men jeg kan ikke forstŒ, at askeb¾gerets eksistens ogsŒ betinger
eksistensen af hele dette univers.
For at g¿re sp¿rgsmŒlet mere menneskeligt og personligt
relevant i stedet et filosofisk eksistensproblem kunne man f.eks. sige, at jeg
godt kan forstŒ, at min egen eksistens er betinget af hele universets
eksistens. Det lyder jo ret meningsfuldt. Men jeg kan ikke forstŒ, at min egen
eksistens ogsŒ betinger eksistensen af hele dette univers. Det lyder ikke
meningsfuldt.
Lad os nu pr¿ve pŒ at formulere sp¿rgsmŒlet pŒ en lidt anden
mŒde ved at undgŒ at bruge den personlige genitivform "min egen
eksistens" og ombytte den med udtrykket "min bevidsthed". Det er
dog med "min bevidsthed" og "mine sanseindtryk", at jeg
netop opfatter universets eksistens.
Man kan da sige, at jeg godt kan forstŒ, at min bevidsthed
er betinget af dette univers eksistens. Det lyder stadig meningsfuldt. Men jeg
kan ikke forstŒ, at min bevidsthed og mine sanseindtryk ogsŒ betinger
eksistensen af universet. Se nu bliver det pludseligt forkert at sige, at dette
udsagn er meningsl¿st. For det lyder jo ganske rimeligt, at min bevidsthed og
sanseindtryk betinger den opfattede eksistens af universet.
Det skal dog siges, at vi her jo har til tusket os den
rettelse ikke at tale om universets eksistens som sŒdan, men om det opfattede
univers eksistens. Men det er konsekvensen af at skifte den filosofiske tale om
det objektive univers eksistens ud med den subjektive opfattelse af universets
eksistens.
Det er selvf¿lgelig i stil med den solipsistiske empiri esse est percipi, at v¾ren er at blive opfattet.
Lad os nu fors¿ge, at g¿re situationen endnu tydeligere ved
at undgŒ at bruge noget personligt pronomen eller en genitiv overhovedet. Vi
fŒr da f¿lgende to udsagn. Det f¿rste er det ubetvivlelige meningsfulde udsagn,
at det er forstŒeligt, at bevidstheden er betinget af dette univers eksistens.
Det andet udsagn lyder nu, at det ikke er forstŒeligt, at
bevidstheden ogsŒ betinger eksistensen af universet. Dette udsagn lyder nu som
det rene vr¿vl, fordi det er meget forstŒeligt, at bevidsthed betinger
eksistensen af dette opfattede univers. V¾ren er at blive opfattet.
Den filosofiske dualisme, som adskiller subjekt og objekt
har ikke nogen l¿sning pŒ omverdensproblemet. Men den levende ikke-dualistiske
opfattelse kan l¿se omverdensproblemet ved at erkende, at omverden slet og ret
ikke eksisterer. Der er ingen adskillelse mellem subjekt og objekt - de er
nemlig Žt og dog to i det gemytlige praktiske liv. Den ikke-dualistiske
sansning af virkeligheden foregŒr hvert ¿jeblik i et menneskes liv, uden at man
er bevidst om det. Var man det, ville denne "bevidsthed om" adskille
subjekt og objekt.
Den levende ikke-dualistiske sansning af virkeligheden er et
evigt nuv¾r, hvor der ikke er nogen adskillelse mellem den opfattende og det
opfattede. Det er derfor meningsfuldt at sige, at bevidsthed er betinget af det
opfattede univers og omvendt at sige, at det opfattede univers er betinget af
bevidsthed. Der er her i ikke-dualistisk forstand ingen adskillelse mellem
bevidshed og det opfattede univers. Men det er vigtigt at fremh¾ve, at denne
enheds-erkendelse er en ikke-tidslig situationstotalitet.
Lad os nu pr¿ve, at fŒ denne spirituelle ikke-dualistiske
metafysik ned pŒ et mere mennskeligt og personligt plan. Jeg ligger i min seng
en sen nat og er stadig lysvŒgen. Jeg lytter til, at det regner. PŒ et
tidspunkt indser jeg, at der ikke er nogen adskillelse mellem bevidsthed og
lyden af regn. Der er derfor heller ikke l¾ngere et skel mellem min egen
eksistens og regnen, der falder. Det kan bedst formuleres med udsagnet: "Jeg regner". Her er
omverdensproblemet l¿s. Min identitet er nu regnen, som h¿res. Jeg har ikke
l¾ngere brug for en ydre virkelighed. Det er et nuv¾r, hvor v¾ren er lyden af
regn.